Heeft je klant de rekening niet binnen de betalingstermijn voldaan, dan stuur je zo snel mogelijk een betalingsherinnering. Hoe moet een betalingsherinnering eruit zien?
Je hebt je rekeningen netjes op tijd verstuurd, maar als de betalingstermijn is afgelopen staat het geld nog niet op je rekening. Bel eventjes met je klant of opdrachtgever wat er loos is. Maar wacht ook niet te lang met het sturen van een betalingsherinnering. Wij adviseren om – als je telefoontje geen effect heeft – na een dag of twee een herinnering te mailen of te sturen.
Waar moet zo’n herinnering aan voldoen?
Aangetekende herinnering versturen
Het is niet nodig om je betalingsherinnering aangetekend te versturen. Via mail of gewoon via de post kan best. Sowieso zien wij dat een aangetekend verstuurde herinnering of aanmaning maar weinig zekerheid biedt, mocht het tot een juridische procedure komen, dus dat geld kun je beter besparen.
Volgende stap: aanmaning
Wordt je herinnering ook niet betaald? De volgende stap is een aanmaning. Die is wat minder vriendelijk dan een herinnering. In de aanmaning kun je ook zeggen dat je wanbetaler ook wettelijke rente moet gaan betalen, dat hoeft bij een herinnering nog niet – maar het mag wel.
De notendop
Zo maak je een goede betalingsherinnering
Niet wachten
Sebastiaan Baldinger