Na een paar pogingen om je factuur betaald te krijgen, komt het hoge woord eruit: bij je opdrachtgever is het geld op. Wat kun je dan doen?

De betaaltermijn is verstreken en er staat nog niks op je rekening. Zelfs na een telefoontje en een vriendelijke herinnering wordt je rekening niet betaald. Tot je de klant spreekt: hij heeft geen geld om je te betalen. De zaken zitten tegen, de cash flow is laag of er is iets anders mis. Je voelt je machteloos, maar dat bén je niet.

Factuur laten vervallen: ‘Ah joh, laat het maar zitten’

Misschien heb je een topjaar gedraaid, en maakt de onbetaalde factuur van één opdrachtgever niet uit. Misschien is deze klant de broer van een moeder op het schoolplein, of de neef van een goede vriend. Misschien heb je geen zin in gedoe. Allemaal geen redenen om van betaling af te zien, maar goed, misschien ben jij gul of vergevingsgezind. Als deurwaarder zullen we het niet snel aanraden, maar het is natuurlijk een optie: je laat de factuur zitten. Crediteer de factuur in je administratie, stuur je opdrachtgever ook een creditfactuur. En adem uit.

Spreek een betalingsregeling af

Stel je opdrachtgever een betalingsregeling voor, bijvoorbeeld om het bedrag in een aantal termijnen te betalen. Je kunt ook aan de opdrachtgever vragen om met een voorstel te komen. Zijn jullie akkoord? Leg de betalingsregeling dan schriftelijk vast. Maak ook alvast afspraken over wat je gaat doen als de afspraken niet worden nagekomen – en hou je daaraan.

Andere manier om te betalen?

Het geld is op, maar misschien kan je klant op een andere manier betalen. Door het leveren van een tegenprestatie, bijvoorbeeld. Jij laat de factuur vervallen als hij of zij je schutting schildert, je website verbouwt of als je gratis met de familie mag komen eten in z’n restaurant. Zo’n alternatieve afspraak is link, want je weet nooit of je opdrachtgever of klant zich nu wel aan z’n afspraak gaat houden – dat dacht je namelijk bij het begin van de opdracht ook, maar je ziet hoe dat is gelopen. Alweer: maak duidelijke afspraken, leg die schriftelijk vast en bedenk wat je gaat doen als die afspraak niet wordt nagekomen.

Laat een deurwaarder het uitzoeken

Draag de facturen over aan de deurwaarder. Dan gaat een professional voor jou uitzoeken hoe jij je geld gaat krijgen. Is de financiële situatie van de opdrachtgever echt zo slecht als hij of zij jou deed geloven? Dan is het zaak om snel de juiste actie te ondernemen, voordat er een faillissement in de lucht hangt. En valt het allemaal wel mee, dan is het helemaal fijn dat jij snel het verdiende geld op je rekening hebt.

De notendop

Mijn klant kan niet betalen, wat nu?

Neem contact op en probeer afspraken te maken.
Dit kun je afspreken:

  • De factuur laten vervallen. Tja…

  • Een betalingsregeling

  • Een andere manier om te betalen

  • Of: geef de incasso uit handen, dat scheelt kopzorgen

Sommige wanbetalers sparen de onbetaalde rekeningen op. Zorg ervoor dat je er op tijd bij bent om je factuur te laten betalen, anders kon je nog wel eens achter het net vissen…
Sebastiaan Baldinger, Gerechtsdeurwaarder

Vragen over een onbetaalde factuur?

Onbetaalde facturen kosten jouw bedrijf geld. Je hebt misschien de btw al betaald en kosten gemaakt, en nu… niks.

Geef de incasso uit handen, dan gaat een professional het voor je regelen.

Neem contact op met Baldinger Gerechtsdeurwaarders. We helpen je snel.

Sebastiaan Baldinger | incasso, onbetaalde facturen en meer

Sebastiaan Baldinger

JOUW RECHT HALEN DOOR ERVARING, KENNIS EN KUNDE

Wij zijn Baldinger Gerechtsdeurwaarders