Administratie, facturen maken, boekhouding bijwerken: voor de meeste MKB’ers niet hun hobby. Toch is het verstandig om facturen snel te versturen. Om te beginnen heb je dan sneller je geld binnen. Bovendien sta je er beter voor als het op een incassoprocedure aankomt.
Stuur je facturen direct na het afronden van een project, of op een vast moment per maand – doe wat jij handig vindt. Maar wacht niet te lang. Hoe sneller je factuur bij je opdrachtgever of klant ligt, hoe sneller je betaald krijgt.
Betaaltermijn start direct
De wettelijke betaaltermijn is dertig dagen, maar je kunt met je opdrachtgever ook wat anders afspreken: twee weken, of twee maanden. De betaaltermijn gaat in op de datum op je factuur. Hoe sneller je stuurt, hoe sneller de betaling bij je binnen is – als je opdrachtgever zich aan de betaaltermijn houdt, tenminste.
Waar moet je factuur aan voldoen?
Voldoen je facturen aan alle wettelijke eisen?
Een factuur of vordering kan verjaren
Officieel moet je je factuur versturen binnen vijftien dagen na einde van de kalendermaand waarin de werkzaamheden zijn verricht. Stuur je facturen naar consumenten, dan is een factuur na twee jaar verouderd. Je krijgt je geld niet meer. Voor bedrijven is die termijn vijf jaar. Wacht dus niet te lang met factureren en controleer of je geen opdracht of klant vergeet als je facturen maakt, want slordigheid en vergeetachtigheid kost je geld.
Vergroot kans op succesvolle incasso
Hoe ouder een factuur, hoe kleiner de kans wordt dat je het geld gaat zien. Dat merken de professionals van Baldinger Deurwaarders. Als een factuur ouder dan een half jaar is op het moment dat hij bij ons wordt aangeboden, weten wij dat het lastig kan worden. Bedrijven die rekeningen een half jaar lang laten liggen en niet betalen, wat is daar financieel aan de hand?
De notendop
3 redenen waarom je facturen snel moet opsturen
Klus klaar, stuur dan je facturen snel de deur uit. Waarom?
Op de stapel of in een la
Sebastiaan Baldinger